Άρθρο του Νότη Μαριά στην KontraNews της Κυριακής 24.5.2015
Τα τελευταία χρόνια το κύμα της παράνομης μετανάστευσης
χτύπησε κυρίως τις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου. Στο πρόβλημα της παράνομης
μετανάστευσης ήρθε να προστεθεί πρόσφατα και το τεράστιο κύμα προσφύγων
καθώς λόγω των πολεμικών
συρράξεων σε Μ. Ανατολή και Β. Αφρική
δημιουργούνται τεράστια κύματα προσφύγων που αναζητούν ασφαλές καταφύγιο στην
Ε.Ε. Έτσι οι εν λόγω χώρες καλούνται να διαχειριστούν τις αυξημένες αυτές
μεταναστευτικές ροές με τεράστιο οικονομικό κόστος.
Η εφαρμογή του Κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ αλλά και του
προγενέστερου Κανονισμού Δουβλίνο ΙΙ είχαν ως απόρροια να μετατραπεί η Ελλάδα,
αλλά και άλλες χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου, που δέχονται αθρόα εισροή μεταναστών
και προσφύγων, σε αποθήκη ψυχών με χιλιάδες πρόσφυγες να εγκλωβίζονται εκεί παρά
την επιθυμία τους να μετακινηθούν στις χώρες του σκληρού πυρήνα της Ευρώπης.
Συνεπώς είναι επιτακτική ανάγκη να αλλάξει άμεσα αυτός ο κανονισμός.
Όπως είχαμε γράψει και στην Kontra News που δημοσιεύτηκε στις
19.04.2015, με συνεχείς παρεμβάσεις στην
Ευρωβουλή, ήδη από τον Οκτώβριο 2014,
αλλά και με Ερώτησή μας προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητήσαμε να καταργηθεί άμεσα ο Κανονισμός
Δουβλίνο ΙΙI και να λειτουργήσει επιτέλους η περίφημη Ευρωπαϊκή αλληλεγγύη με
κατανομή των προσφύγων και των παράνομων μεταναστών σε όλο τα εύρος της Ε.Ε.
Έτσι προτείναμε να θεσμοθετηθεί σχετική ρήτρα κατανομής με κριτήρια την έκταση, τον πληθυσμό και το ΑΕΠ των
κρατών της Ε.Ε., λαμβάνοντας υπόψη και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας σε ορισμένες
χώρες της Ένωσης.
Τα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν τον Απρίλιο 2015 στη
Μεσόγειο κινητοποίησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με αποτέλεσμα οι εξελίξεις πλέον
να είναι ενδιαφέρουσες.
Έτσι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δια του Έλληνα Επίτροπου ανακοίνωσε ότι δρομολογείται αλλαγή
του συστήματος του Δουβλίνου εντός του έτους 2016, με ρήτρα κατανομής των προσφύγων
μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., στη βάση του Άρθρου 78 παράγραφος 3 της Συνθήκης, ως
ένα τρόπο αντιμετώπισης του ζητήματος της διαχείρισης των προσφυγικών ροών. Η
κατανομή αυτή θα γίνει με κριτήρια όπως το ΑΕΠ και ο πληθυσμός των κρατών αλλά
και τα ποσοστά ανεργίας, με τις χώρες που αντιμετωπίζουν χαμηλά ποσοστά
ανεργίας να καθίστανται χώρες μετεγκατάστασης των προσφύγων. Κριτήρια δηλαδή,
που και εμείς είχαμε ήδη προτείνει.
Το σύστημα αυτό της κατανομής των προσφύγων ανάμεσα στα κράτη
μέλη της Ε.Ε. θα εφαρμοστεί καταρχάς στην περίπτωση των Σύρων προσφύγων, οι
οποίοι έχουν βρει καταφύγιο, μέσω των προγραμμάτων επανεγκατάστασης της Ύπατης
Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNCHR), σε Λίβανο, Ιορδανία και Τουρκία. Κι
αυτό σε μια περίοδο όπου η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες ζητάει
από την Ε.Ε. να υποδέχεται κάθε χρόνο 20.000 Σύρους πρόσφυγες.
Η εξέλιξη αυτή δικαιώνει απόλυτα την πολιτική μας και
αποτελεί ένα πρώτο θετικό βήμα, που όμως πρέπει να επεκταθεί σε όλες τις ροές προσφύγων και
παράνομων μεταναστών. Ο μηχανισμός μετεγκατάστασης προσφύγων πρέπει επίσης να
είναι πλήρης και η κλείδα κατανομής θα πρέπει να καλύπτει όλο το μεταναστευτικό
και προσφυγικό πεδίο.
Θα πρέπει βέβαια να επισημανθεί για άλλη μια φορά ότι τα
ζητήματα μετανάστευσης αντιμετωπίζονται με δράση στο πολιτικό και διπλωματικό
πεδίο, με μέτρα στο πεδίο της οικονομίας και όχι με στρατιωτικά μέσα.
Η πρώτη ηθική δικαίωση του αγώνα μας για κατάργηση του
Κανονισμού Δουβλίνο ΙΙΙ έχει δρομολογηθεί και θα συνεχίσουμε δυναμικά έως ότου
δικαιωθούν πλήρως οι προσπάθειές μας.